Efekty pracy nad poszczególnymi toposami w programie nauczania języka polskiego Do rzeczy!
Cel pracy dla całego toposu to główne zadanie, które jest ukoronowaniem pracy nad całym toposem. Poza ćwiczeniem umiejętności ma on z jednej strony umożliwiać przetworzenie zdobytej wiedzy, a z drugiej skłaniać do jej syntezy. Najprościej byłoby, gdyby cała klasa realizowała w każdym motywie to samo zadanie; wtedy wystarczyłaby wspólna lista celów realizowanych motywów. Przy prowadzeniu własnego e-portfolio, w którym uczeń zaplanuje własną ścieżkę edukacyjną i odpowiedniej budowy platformy e-learningowej możliwa jest indywidualizacja dokonywanych wyborów.
Uczniowie razem z nauczycielem wybierają cele pracy w poszczególnych motywach. Dokonując wyborów należy uwzględnić fakt, że najważniejsze jest ćwiczenie umiejętności pisania i mówienia.
Pisanie
Rodzaje tematów dla prac pisemnych: łatwiejsze z czasownikami: udowodnij, dowiedź, uargumentuj, wykaż, przekonaj - wymaga postawienia tezy i udowodnienia jej słuszności i trudniejsze z czasownikami: rozważ, przemyśl, zastanów się, rozpatrz - wymaga uwzględnienia wielu możliwości lub obu alternatyw.
- Stwórz plan akapitu;
- Zaplanuj i napisz akapit;
- Zaplanuj wstęp rozprawki i napisz go;
- Zaplanuj rozwinięcie rozprawki i napisz go;
- Zaplanuj zakończenie i napisz go;
- Zaplanuj rozprawkę na temat...
- Sporządź listę pytań, na które dają odpowiedź poznane teksty.
- Sporządź nieprzekraczające 120 słów streszczenie logiczne całego toposu lub wypracowania na jego temat.
- Napisz plan rozprawki i rozprawkę na temat...
- Napisz schemat/mapę myśli/plan eseju i esej na temat...
- Napisz schemat/mapę myśli/plan felietonu i felieton na temat...
- Napisz schemat/mapę myśli/plan recenzji i recenzję wybranego toposu...
- Napisz schemat/mapę myśli/plan hipertekstu i zrealizuj go, zachowując związek ze zrealizowanym toposem (gatunek dowolny).
Mówienie
Rodzaje tematów dla prac ustnych: łatwiejsze z czasownikami: udowodnij, dowiedź, uargumentuj - wymaga postawienia tezy i udowodnienia jej słuszności i trudniejsze z czasownikiem rozważ - wymaga uwzględnienia wielu alternatyw.
- Przygotuj argumenty na debatę oksfordzką do tezy..., uczestnicz w debacie: wygłoś jeden z argumentów i zadawaj pytania do argumentów innych; Debata oksfordzka - zasady i przebieg.
- Powitanie,
- Odniesienie do ostatniego argumentu oponentów,
- Przedstawienie swoich racji,
- Udowodnienie własnych argumentów,
- Podsumowanie wystąpienia.
- Napisz plan przemówienia;
- Napisz plan przemówienia i przygotuj 5-minutową mowę retoryczną na temat...
- wygłoś ją,
- wygłoś ją i obroń swoje stanowisko w rozmowie;
- przygotuj się w ciągu godziny;
- przygotuj się w ciągu 15 minut.
Sztuka
Tekst
- Napisz wiersz - podsumowanie motywu
- wykorzystaj wiedzę o poetyce;
- wykorzystaj wiedzę o strofice;
- wykorzystaj wiedzę o wersyfikacji.
- Zaplanuj i napisz opowiadanie, w którym wykorzystasz wiedzę i wnioski zdobyte w czasie pracy nad toposem
- wykorzystaj wiedzę o sposobach kreacji narracji;
- wykorzystaj wiedzę o sposobach kreacji bohaterów i świata przedstawionego;
- wykorzystaj wiedzę o konwencji.
- Zaplanuj i napisz tekst dramatyczny, w którym wykorzystasz wiedzę i wnioski zdobyte w czasie pracy nad toposem.
- wykorzystaj monolog, dialog pozorny, dialog;
- wykorzystaj didaskalia.
Obraz
- Stwórz plakat syntetyzujący zgromadzoną w ramach toposu wiedzę
- odręcznie - format A4;
- cyfrowo - samodzielnie;
- cyfrowy kolaż z rzetelnie opisanymi źródłami.
- Stwórz komiks, w którym podsumujesz wiedzę zdobytą z zakresu danego motywu i zaprezentuj w klasie swoje dzieło.
- odręcznie,
- tylko za pomocą własnych narzędzi (aparat fotograficzny/gotowe obrazy na wolnej licencji, GIMP, Movie Maker),
- za pomocą specjalnych serwisów do tworzenia komiksów.
- Stwórz fotokast
- tylko za pomocą własnych narzędzi (aparat fotograficzny/gotowe obrazy na wolnej licencji, GIMP, Movie Maker),
- za pomocą specjalnych serwisów do tworzenia fotokastów.
- Stwórz foniks
- tylko za pomocą własnych narzędzi (aparat fotograficzny/gotowe obrazy na wolnej licencji, GIMP, Audacity, Movie Maker),
- za pomocą specjalnych serwisów do tworzenia foniksów.
Film
- Nakręć etiudę filmową, w której dokonasz syntezy zgromadzonej w czasie pracy nad toposem wiedzy.
- wykorzystaj wiedzę o scenografii,
- wykorzystaj wiedzę o kadrach, ujęciach, scenach,
- wykorzystaj wiedzę o montażu,
- wykorzystaj wiedzę o ścieżce dźwiękowej.
- Stwórz animację poklatkową
- wykorzystaj wiedzę o scenografii,
- wykorzystaj wiedzę o kadrach, ujęciach, scenach,
- wykorzystaj wiedzę o montażu,
- wykorzystaj wiedzę o ścieżce dźwiękowej.
- Stwórz film rysunkowy
- wykorzystaj wiedzę o scenografii,
- wykorzystaj wiedzę o kadrach, ujęciach, scenach,
- wykorzystaj wiedzę o montażu,
- wykorzystaj wiedzę o ścieżce dźwiękowej.
Teatr
- Stwórz kamishibai i opowiedz historię.
- skorzystaj z dowolnej techniki tworzenia grafiki
- opowiedz historię wykorzystując przygotowane obrazki.
- Napisz scenariusz i wystaw krótką scenkę, w którym uchwycisz najistotniejsze informacje
- wykorzystaj scenografię,
- wykorzystaj przestrzeń,
- wykorzystaj grę aktorską (komunikacja niewerbalna i werbalna).
- Napisz scenariusz i przygotuj przedstawienie inspirowane wiedzą zdobytą w czasie pracy nad motywem
- wykorzystaj scenografię,
- wykorzystaj przestrzeń,
- wykorzystaj grę aktorską (komunikacja niewerbalna i werbalna).
- Napisz scenariusz i wystaw skecz, nawiązujący do wiedzy i wniosków zdobytych w czasie pracy nad motywem
- wykorzystaj scenografię,
- wykorzystaj przestrzeń,
- wykorzystaj grę aktorską (komunikacja niewerbalna i werbalna).
Gra
- Stwórz grę, która będzie okazją do podsumowania i utrwalenia wiedzy zgromadzonej w czasie pracy nad danym motywem.
- LearningAps http://learningapps.org/,
- Hotpotatos http://hotpot.uvic.ca/
- Gra RPG,
- Gra planszowa.