Konflikt
Motyw konfliktu
Cele uczenia się:
- refleksja nad tym czym jest konflikt, jaką rolę pełni w życiu,
- poznanie technik rozwiązywania konfliktów,
- rozwijanie umiejętności analizy tekstu i rzeźby,
- rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupach,
- poznanie i umiejętność omówienia toposu sporu, konfliktu, kłótni,
- rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
- dostrzeganie w świecie konfliktów wartości i wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*;
- określanie problematyki utworu;
- odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
- prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
- rozpoznawanie w utworze sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
- wykorzystanie w interpretacji kontekstów i elementów znaczących dla odczytania sensu utworu;
- tworzenie dłuższego tekstu pisanego lub ustnego zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej;
- przygotowanie wypowiedzi i tworzenie samodzielnej wypowiedzi argumentacyjnej według podstawowych zasad logiki i retoryki;
- poznanie wiedzy o lekturze i o treści Pana Tadeusza A. Mickiewicza,
- Teksty:
Romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz,
Współczesność: Wang Jianwei, Yellow Signal: Chapter Three Internal Conflict-4, 2011, Partly Cloudy*, reż. Peter Sohn 2009.
Zdania do pracy z tekstem:
- Dokonaj analizy tekstu kultury.
- Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
- Jaki obraz konfliktu odnajdujemy w tekście?
- Jak konflikt wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
- Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu konfliktu?
- Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie mocno wpływają na jego odczytanie?
- Co sądzisz o takim obrazie konfliktu i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?
- Jakie konflikty przedstawiono w Panu Tadeuszu?
- Jakie są przyczyny/geneza konfliktu?
- Na czym polega konflikt?
- Jak rozwiązano konflikty opisane w Panu Tadeuszu?
Efekt pracy nad motywem konfliktu:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję.