Do rzeczy!
Toggle Navigation
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Search

Gospodarstwo Bolesław Leśmian Czarny chleb, Horeszko flirt Nie ma tu nic szczególnego Podkomorzy List o tolerancji Soplica Małgorzata Pfeifer poziom podstawowy wiara romantyzm Ballada dziadowska Piotr Skarga dworek Listy do Marysieńki Eviva L'arte! król Marek Sokół

Teatr

Motyw teatru

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest teatr, nad rolą teatru w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: aktor, lalka, marionetka, kukiełka, scena, rola, teatr, motyw teatru, theatrum mundi,
  • rozumieć koncepcję E. Goffmana,
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu teatru i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

Renesans: J. Kochanowski, Boże igrzysko, O żywocie ludzkim,

Pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.),

Modernizm: E. Zola, Nana* (fragm.),

Współczesność: A. Camus, Dżuma (fragm.),

*oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, zadanie, cel można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny motywu teatru?
  3. Jaki obraz teatru odnajdujemy w tekście?
  4. Jak koncepcja teatru wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miłości?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie mocno wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie teatru i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

 

Filters
List of articles in category Teatr
Tytuł
Renesans - teatr
Pozytywizm - motyw teatru
Modernizm - topos teatru
  • Jesteś tutaj:  
  • Motywy
  • Motywy
  • Teatr
  • Teatr
    • Renesans - teatr
    • Pozytywizm - motyw teatru
    • Modernizm - topos teatru
    • Współczesność - topos teatru

Back to Top

© 2025 Do rzeczy!