Altruizm
Motyw altruizmu
Cele uczenia się:
- refleksja nad tym czym jest altruizm, nad rolą altruizmu w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
- znać i rozumieć pojęcia: altruizm, prometeizm, wolontariat, socjobiologia, patriotyzm, poświęcenie, kozioł ofiarny, motywy prometejskie w sztuce, rola postaw prospołecznych w społeczeństwie, funkcje postaw prospołecznych w sztuce, itp.
- rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury,
- rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- rozpoznawanie środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji,
- rozpoznawanie kontekstów, konwencji*, parafrazy*,
- wskazanie związków między estetycznym, etycznym i poznawczym aspektem*,
- wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
- umiejętność omówienia toposu przeznaczenia i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury np.:
antyk: Mit o Prometeuszu, wybrane fragm. Ewangelii,
romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III, Scena II (fragm.), A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod*, fragm., J.W. Goethe, Faust* (fragm.),
pozytywizm: B. Prus, Lalka, fragm., John Stuart Mill, Co to jest utylitaryzm?* (fragm.),
współczesność: 9*, reż. Shane Acker, Współczesny artykuł o wolontariacie opublikowany w internecie.
* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel lub zadanie można pominąć
Zadania do pracy z tekstami:
- Dokonaj analizy tekstu kultury.
- Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
- Jaki obraz altruizmu odnajdujemy w tekście?
- Jak taka koncepcja altruizmu wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
- Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu altruizmu?
- Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
- Co sądzisz o takim obrazie altruizmu i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?
Efekt pracy nad motywem:
Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.