Do rzeczy!
Toggle Navigation
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Search

plakat Gloria victis Hrabia Juliusz Słowacki narzędzia miłość cele nauczania diabeł Wiliam Szekspir Rossi fantastyka międzywojnie religia pieśń świętojańska Książę Poeta Listy do Marysieńki dusza Zofia Horeszkówna efekty kształcenia

Obyczaj

Motyw obyczaju

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest obyczaj, nad rolą obyczaju w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: obyczaje, folklor, obrządek, rytuał, tradycja, zwyczaj, konwenans  itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu obyczaju i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

renesans: P. Breugel starszy, Peassant wedding, 1566-69,

romantyzm: A. Mickiewicz, Dziady III Scena IX, A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, fragm.

modernizm: S. Wyspiański, Wesele (fragm.), Akt III, S.W. Reymont Chłopi – fragm.,

współczesność: S. Mrożek, Tango (fragm.), Akt III, Jan Miodek, Najki z Samotraki (fragm.), Andrzej Markowski, O przekręcaniu, czyli skrzydlate słowa ze zwichniętym skrzydłem (fragm.), Jan Młodożeniec, Wesele. Stanisław Wyspiański. Teatr powszechny w Warszawie, 1995,

* oznacza, że na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu?
  3. Jaki obraz obyczaju odnajdujemy w tekście?
  4. Jak obyczaj wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu obyczaju?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i według Ciebie mocno wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie obyczaju i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Filters
List of articles in category Obyczaj
Tytuł
Renesans - motyw obyczaju
Barok - motyw obyczaju
Romantyzm - topos obyczaju
Modernizm - topos obyczaju
  • Jesteś tutaj:  
  • Motywy
  • Motywy
  • Obyczaj
  • Obyczaj
    • Renesans - motyw obyczaju
    • Barok - motyw obyczaju
    • Romantyzm - topos obyczaju
    • Modernizm - topos obyczaju
    • Współczesność - obyczaj

Back to Top

© 2025 Do rzeczy!