Do rzeczy!
Toggle Navigation
  • Do rzeczy!
  • Warstwa podstawowa
  • Motywy
  • Podstawa programowa
  • Wiedza i umiejętności po gimnazjum
  • Kontakt
  • Logowanie

Search

Pieśń o spustoszeniu Podola Bolesław Leśmian średniowiecze zamek Stolnik Horeszko Nad Niemnem Aleksander Głowacki Stanisław Barańczak apokalipsa Maria Do Magdaleny odrodzenie synonim Gospodarz Żal Stanisław Brzozowski Moja piosnka Kreon polifonia Płaskie Extra

Miasto

Motyw miasta

Cele uczenia się:

  • refleksja nad tym czym jest miasto, nad rolą miasta w swoim życiu, w życiu bohaterów literackich, w życiu społecznym i w kulturze,
  • znać i rozumieć pojęcia: miasto, aglomeracja, burmistrz, prezydent miasta, rada miejska, dzielnica, przecznica, aleja, dystrykt, park, filister, kołtun,itp.
  • rozwijanie umiejętności analizy tekstu kultury;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia ustnej i/lub pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej (zgodnie z podstawowymi regułami jej organizacji, według podstawowych zasad logiki i retoryki, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej);
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozpoznawanie elementów znaczących, środków stylistycznych, językowych, kompozycyjnych, aluzji literackich*, znaków tradycji*, symbolów kulturowych* i określanie ich funkcji;
  • wskazanie sposobów wyrażania wartościowań*,
  • dostrzeganie w trakcie analizy tekstów dawnych różnic językowych (fonetyczne, leksykalne);
  • rozpoznawanie kontekstów, konwencji literackiej, cech stylu danego tekstu, sposobów kreowania świata przedstawionego i bohatera;
  • dostrzeganie w świecie konfliktów wartości;
  • określanie problematyki utworu; 
  • odczytywanie sensu tekstu i fragmentów; objaśnianie ich funkcji;
  • prezentowanie własnych przeżyć, wynikających z kontaktu z dziełem sztuki;
  • umiejętność omówienia toposu miasta i porównania jego funkcjonowania w różnych epokach/tekstach kultury:

antyk: Sofokles, Król Edyp, Prolog,

romantyzm: A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragm.) Księga II,

pozytywizm: B. Prus, Lalka (fragm.) Tom I rozdział 8, 9, Tom II rozdział 3,

współczesność: A. Camus, Dżuma (fragm.), W. Broniewski, Ballady i romanse*, 1945, A. Słonimski, Elegia miasteczek żydowskich, 1963, Joan Mitchell, City Landscape, 1955, A. Zagajewski, Miasto, w którym chciałabym zamieszkać, 1999.

* oznacza, że  na poziomie podstawowym tekst, cel, zadanie można pominąć

Zadania do pracy z tekstami:

  1. Dokonaj analizy tekstu kultury.
  2. Jakie są przyczyny podjęcia tego tematu i takiej jego prezentacji?
  3. Jaki obraz miasta odnajdujemy w tekście?
  4. Jak koncepcja miasta wpływa na życie bohaterów i ich otoczenie?
  5. Jakie zostały wykorzystane gatunki, środki poetyckie, językowe, kompozycyjne oraz sposoby kreowania świata i bohaterów dla pokazania obrazu miasta?
  6. Jakie konteksty i intertekstualności dostrzegasz w tekście i jak mocno według Ciebie wpływają na jego odczytanie?
  7. Co sądzisz o takim obrazie miasta i takim sposobie ukazywania go? Jakie są tego konsekwencje? Jak to się ma do Twoich doświadczeń, wiedzy?

Efekt pracy nad motywem:

Na początku roku uczniowie wspólnie z nauczycielem planują efekty pracy na lekcjach i wybierają jeden ze wskazanych w tekście: Efekty pracy nad motywem lub składają własną propozycję. Lista motywów i planowanych efektów jest dostępna na platformie e-learningowej.

Filters
List of articles in category Miasto
Tytuł
Miasto w języku
Antyk - motyw miasta
Romantyzm - topos miasta
Pozytywizm - motyw miasta
  • Jesteś tutaj:  
  • Motywy
  • Motywy
  • Miasto
  • Miasto
    • Miasto w języku
    • Antyk - motyw miasta
    • Romantyzm - topos miasta
    • Pozytywizm - motyw miasta
    • Współczesność - topos miasta

Back to Top

© 2025 Do rzeczy!