Wersologia
O wersologii i wersyfikacji.
Polskie systemy wersyfikacyjne:
wiersz średniowieczny, wiersz zdaniowy, wiersz zdaniowo-rymowy, wiersz składniowo-intonacyjny
sylabizm,
sylabotonizm,
tonizm,
wiersz wolny,
Teoria literatury. Wiedza z gimnazjum i szkoły podstawowej
Absolwent gimnazjum:
- omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu: tytułu, podtytułu, motta, apostrofy, puenty, punktu kulminacyjnego;
- rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz potrafi określić ich funkcje w utworze;
- przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi w takim porządku, w jakim występują one w tekście;
- omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
- znajduje nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych;
- rozpoznaje odmiany gatunkowe: powieść/opowiadanie obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy;
- trafnie określa rodzaj literacki (epika, liryka, dramat);
- rozpoznaje gatunki: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks; przypowieść, pamiętnik, dziennik, komedia, dramat, tragedia, ballada, nowela, hymn, powieść historyczna;
- wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
- wskazuje przykłady mieszania gatunków;
- charakteryzuje i ocenia bohaterów;
- charakteryzuje postać mówiącą w utworze;
- wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, neologizmy, archaizmy, zdrobnienia, zgrubienia, metafory, powtórzenia, pytania retoryczne, typy zdań, rymy, rytm, wyrazy dźwiękonaśladowcze;
- wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
- trafnie określa rodzaj literacki (epika, liryka, dramat);
- wskazuje przykłady mieszania gatunków;