Strofika

  • wiersz stychiczny
  • wiersz stroficzny
    • dystych (dwuwiersz) - 2 wersy,
    • tercet, tercyna (trójwiersz) - 3 wersy,
    • kwartyna, tetrastych (czterowiersz) - 4 wersy,
    • pentastych (pięciowiersz) - 5 wersów, (rzadko spotykana)
    • sekstyna (sześciowiersz) - 6 wersów,
    • oktawa (ośmiowiersz) - 8 wersów.

Strofa otwarta - nie stanowi całości intonacyjno-składniowej, temat nie zostaje wyraźnie zamknięty, łączy się z innymi strofami.

Strofa zamknięta - stanowi zamkniętą całość składniowo-intonacyjną. Zachowuje odrębność od pozostałych strof.

Strofa izometryczna - wersy mają ten sam kształt metryczny tzn. tę samą liczbę sylab, akcentów, zestrojów akcentowych, ten sam rytm

Strofa heterometryczna - poszczególne wersy są układem o różnym rozmiarze (różna liczba sylab, akcentów, zestrojów akcentowych).

http://język-polski.pl/analiza-wiersza/2320-strofika

http://www.krzysztofgajewski.info/pdf/poetyka/prezentacje/strofika.pdf

Teoria literatury. Wiedza z gimnazjum i szkoły podstawowej

Absolwent gimnazjum:

  1. omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu: tytułu, podtytułu, motta, apostrofy, puenty, punktu kulminacyjnego;
  2. rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz potrafi określić ich funkcje w utworze;
  3. przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi w takim porządku, w jakim występują one w tekście;
  4. omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
  5. znajduje nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych;
  6. rozpoznaje odmiany gatunkowe: powieść/opowiadanie obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy;
  7. trafnie określa rodzaj literacki (epika, liryka, dramat);
  8. rozpoznaje gatunki: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks; przypowieść, pamiętnik, dziennik, komedia, dramat, tragedia, ballada, nowela, hymn, powieść historyczna;
  9. wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
  10. wskazuje przykłady mieszania gatunków;
  11. charakteryzuje i ocenia bohaterów;
  12. charakteryzuje postać mówiącą w utworze;
  13. wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, neologizmy, archaizmy, zdrobnienia, zgrubienia, metafory, powtórzenia, pytania retoryczne, typy zdań, rymy, rytm, wyrazy dźwiękonaśladowcze;
  14. wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
  15. trafnie określa rodzaj literacki (epika, liryka, dramat);
  16. wskazuje przykłady mieszania gatunków;

Źródło:

Wiedza i umiejętności w gimnazjum